بار اقتصاد کشورمان ایران به دوش استارت آپ ها (۲ عکس)


بار اقتصاد ایران به دوش استارت آپ ها

استارت آپ ها که با مزیت کم بودن هزینه اولیه سرمایه گذاری در کسب و کارهای جهان بوجود آمده اند، در ایران هم به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از جوانان خوش فکر و نیروی انسانی خلاق قرار گرفته اند؛ البته در معرفی و جایگاه سازی استارت آپ ها پیوسته گفتمان از ایده های خلاق و ارزان بودن شروع یک کسب و کار است.
فصلنامه همشهری اقتصاد: در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ هفته نامه اقتصاد «اکونومیست» در جدیدترین گزارش خود آماری از تحولات ایجاد شده در ارزش دلاری شرکت هایی که به آن ها نوپا یا به واژه خوب تر استارت آپ می گویند، ارایه داد. طبق متداول شرکت هایی شبیه به گوگل، فیس بوک، توئیتر و… رتبه های برتر را از آن خود کرده بودند، اما این گزارش مورد باحالی را در دل خود جای داده بود. اکونومیست در گزارش خود سه استارت آپ بزرگ ایرانی را براساس ارزش دلاری رتبه بندی کرده بود.
در این گزارش سه استارت آپ «دیجی کالا»، «آپارات» و «کافه بازار» به عنوان خوب ترینهای ایرانی شناسانده شدند. احتمالا مورد پیام وارد شدن نشریه معتبری شبیه به اکونومیست به بررسی استارت آپ های ایرانی نشان از تحول و تحول در ساختار محیط کسب و کار اقتصاد کشور باشد. در اقتصاد ایران حرف اول برای افتتاح هر کسب و کاری حتی در اندازه بسیار کوچولو را سرمایه گذاری می زند.
استارت آپ ها که با مزیت کم بودن هزینه اولیه سرمایه گذاری در کسب و کارهای جهان بوجود آمده اند، در ایران هم به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از جوانان خوش فکر و نیروی انسانی خلاق قرار گرفته اند؛ البته در معرفی و جایگاه سازی استارت آپ ها پیوسته گفتمان از ایده های خلاق و ارزان بودن شروع یک کسب و کار است. اما باید توجه داشت که استارت آپ ها هم شبیه به هر کسب و کاری با وارد شدن سرمایه گذار و پشتیبانیهای مختلف موفقیت های بیشتری را به دست می آورند.
چنانچه برترین استارت آپ های جهان از نظر ارزش دلاری را چک کنیم پرواضح است که این استارت آپ ها در فرا زمینی (ناحیه جغرافیایی) بوجود آمده اند که سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نو بسیار رایج است. این ناحیه که در اصطلاح «دره سیلیکون» نامیده می شود مهد رشد تکنولوژی و کسب و کارهای حوزه آی تی است.
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس بار اقتصاد ایران به دوش استارت آپ ها

نگاهی به برترین استارت آپ های این حوزه نمایان میکند که همگی در این ناحیه رشد کرده اند. وارسیها نمایان میکند که در این ناحیه، صنعتی بنام «صنعت کارآفرینی و سرمایه گذاری در استارت آپ ها» وجود دارد که تکلیف حمایت تمام و کمال از استارت آپ های حوزه های مختلف را به دوش می کشد. شرکت های کامیابی شبیه به گوگل، توئیتر، فیس بوک و… همگی در وهله اول با حمایت یک سرمایه گذار قادر بوده اند ایده خود را پرورانده و درجایی که اکنون قرار دارند با میلیاردها دلار گردش سرمایه کار کنند.

استارت آپ های موفق قادر هستند علاوه بر زیاد کردن رقم سرمایه در گردش خود میلیون ها شغل بوجود آورند. وجود یک صنعت پشتیبانی ای شبیه به «صنعت کارآفرینی و سرمایه گذاری در استارت آپ ها» احتمالا بتواند در ایران فرا زمینی را بوجود آورد تا شرکت هایی با سرمایه های در گردش میلیاردی با فوران ایده ها و ابتکارهای خود هم کسب و کارهای کامیابی افتتاح کنند و هم به بهبود شرایط شغلی کشور یاری رسانند.
در بیشتر این استارت آپ ها نسبت سرمایه ای که از طیق بازار سرمایه یا سرمایه گذاران خطرپذیر به سوی خود کشیده شده درمقابل ازش تجاری آن ها کمتر از ۱۰ درصد است. به همین دلیل حتی در اوج بحران اقتصادی در دنیا که اغلب صنایع گرفتار رکود بودند، استارت آپ های ابتکار آمیز روند رو به رشد داشته اند.
از سال ۲۰۰۰ یعنی وقت اوج حباب دات کام تا سال ۲۰۱۵ تعداد استارت آپ هایی که ارزشی بالای یک میلیارد دلار داشته و متعلق به سرمایه گذاران خطرپذیر بوده اند، تقریبا دو برابر شده و به ۷۲ شرکت رسیده است. در سال ۲۰۱۴ مجموعا ۴۸ استارت آپ وارد باشگاه میلیارد دلاری ها شده و البته ۱۶ شرکت هم به خاطر اینکه سهام آن ها در بازارهای بورس عرضه علنی شده یا از سوی سرمایه گذاران دیگر تهیه کرده شدهاند از وضعیت استارت آپ بیرون رفته و باشگاه استارت آپ های ملیارد دلاری را رها کرده اند. جریان استارت آپی کشور یک حرکت ارزش آفرین کاملا ایرانی است؛ نمونه ای نو از توانمندی داخلی در افتتاح کسب و کارهای نوین و مبتنی بر تکنولوژی روز.
اولین جرقه های این جریان در روزهایی زده شده که در ایران زیر شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های جهانی واقع بود. استارت آپ های بزرگ و موفق ایرانی چون دیجی کالا (۱۳۸۴)، کافه بازار (۱۳۸۸)، آپارات (۱۳۸۵) و بسیاری دیگر به لطف ایده های جوانانی ایجاد شده که به خاطر تخصص و تواناییهای خود این فرصت را هم داشته اند تا در صدها شرکت جهانی و نامدار اروپایی و امریکایی کار کنند، اما به رغم همه معضلات، فشارها و محدودیت ها در درون کشور ماندند و با یاد گرفتن از تجربیات موفق داخلی و خارجی، کسب و کار خود را به راه انداخته اند. هیچ کدام از این شرکت ها سرمایه گذار خارجی نداشته اند و همه موفقیت آن ها مدیون تلاش و نوآوری بنیانگذاران شان و سرمایه داخلی بوده است.
حال اینکه چنانچه پشتیبانیهای گوناگونی شبیه به وارد شدن سرمایه گذاران متخصص را به این حوزه چاشنی کار استارت آپ ها کنیم بدون شک شاهد تحول شگرفی در این زمینه خواهیم بود، اما چرایی حمایت از استارت آپ ها بسیار اهمیتی می دارد.
سایت آمازون براساس آمارهای مجلسی اعلام شده در هر دو دقیقه ۱۲۰ هزار دلار درآمد کسب می کند. نگاهی به برترین شرکت های جهان نمایان میکند که دیگر برترین ها تولیدکنندگان، نفت و صنایع وابسته به آن ها نیستند. جهان امروز در اختیار ایده های نو و تکنولوژی است.
شرکت هایی شبیه به گوگل، یاهو، فیس بوک و آمازون نام های سرشناس و معتبری در جهان فضای مجازی به حساب مییایند. شرکت هایی که معمولا کمتر از بیست سال عمر دارند، اما بدون در اختیار داشتن سرمایه های کلان، معدن و چاه نفت به درآمدهای میلیاردی رسیده اند.
رشد استارت آپ در کشور به ویژه در سال ۹۴ بازتاب جهانی گسترده ای داشت. علاوه بر گزارش اکونومیست از محیط کسب و کار تازه اقتصاد ایران، نشریه «واشینگتن پست» نیز دز گزارشی به تفسیر شرایط سرمایه گذاری و رشد استارت آپ در کشور توجه کرد. در این گزارش نمونه های کامیابترین استارت آپ های کشور شبیه به دیجی کالا، تخفیفان، کافه بازار و…
شناسانده شده اند. در بخش دیگری هم مصاحبه های لغزش اطراف چگونگی بوجود آیی استارت آپ ها با فعالان این حوزه صورت گرفته است، اما از سوی دیگر داستان استارت آپ ها در کشور نمایان میکند که درصد شکست آن ها بسیار بالاست و در برخی مواقع از ۹۰ درصد هم عبور می کند.
نباید در مسیر شکست فقط قوانین دست و پاگیر و عدم پشتیبانیهای دولتی را مدنظر معاهده. وارسیها نمایان میکند که خوش بینی بیش از اندازه مدیران استارت آپ در رابطه با پیش بینی مخارجها و عدم دیدگاه اقتصادی عالی دربین سرمایه گذاران و فعالان حوزه کسب و کار قادر هست از اصلیترین علل شکست استارت آپ در کشور باشد. تنها روش رویارویی با این بحران هم توجه به پیشگوییهای صحیح و پیش گیری از هیجانات در وقت پیش بینی ها و افتتاح یک کسب و کار است.
نگاهی به فعالان حوزه کسب و کارهای کوچولو در جهان نمایان میکند که تمرکز بر پیش بینی صحیح مخارجها یکی از اولویت های صاحبان کسب و کار است. تامین سرمایه همراه با همه تجهیزات و امکانات و مدیریت و… کسب و کارها ارزان نیست، اما چنانچه اهداف اقتصادی جدی پشت کسب و کار موجود موجود باشد به این میزان سرمایه گذاری احتیاج است.
در این شرایط است که یک شرکت قادر هست به مرزهای جهانی وارد شدن پیدا کرده و درآمدهای قرار می داری را برای خود و اقتصاد کشور به ارمغان آورد. وارد شدن نتایج موفقیت های استارت آپ ها به کشور بدون شک در اقتصاد ایران اثر مستقیم قرار داده و قادر هست در پیشرفتش رایط کسب و کار هم اهمیت پیدا کند.
تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس بار اقتصاد ایران به دوش استارت آپ ها

چنانچه کمی از نظر خوش بینانه به ایده های خلاقه جوانان خوش فکر ایرانی دور بشویم بدون شک حمایت کننده هایی باید به کمک استارت آپ ها بشتابند. در هیچ جای دنیا دولت ها حامی استارت آپ ها نیستند و نمی شود انتظار داشت که هزینه رشد استارت آپ ها را دولت ها توجه کرد کنند. در بسیاری از مواقع دیده شده است که وارد شدن ریالی دولت به هر حوزه ای موجبات رانت و فساد و در نهایت شکست را فراهم آورده است. نمی شود استارت آپ ها را هم از این بحث مبرا آگاهی داشت.

دولت ها در جهان شرایط رشد کسب و کارها و فضا را برای بزرگ شدن آن ها فراهم می کنند که بیشتر شامل مقرراتی در راستای بهبود فضای کسب و کارهاست، اما در این میان پرسشی که رقم میخورد این است که حامی استارت آپ چنانچه دولت نباشد چه گروهی است؟ در همه جای دنیا و ایران شرکت های شتاب دهنده، پشتیبانان استارت آپ ها هستند. شرکت های شتاب دهنده به مفهوم قرار می داری، شتاب دهی و بالابردن میزان رشد استارت آپ ها را بر عهده دارند.
خوشبختانه در کشور ما هم شتاب دهنده های اختصاصی همزمان با اوج گرفتن موج استارت آپی فعال شده اند. تعداد این شتاب دهنده ها از تعداد انگشتان یک دست کمتر است و نقل میشود که کلکسیون سرمایه گذاری قرار می داری آن ها از یک میلیارد تومان تجاوز نمی کند، اما با همه انتقاد ها و معضلات موجود در این زمینه و نقد هایی شبیه به تخصصی نبودن شماری از آن ها می توان وجود شتاب دهنده ها و حرکت کج دار و مریز آن ها را به فال نیک گرفت.
آن چه در ایران دیده میشود، بیشتر شرکت های شتاب دهنده با مشارکت یا مشورت ایرانیان خارج از کشور به وجود آمده اند و بعضا برخی شرکت ها و بانک های اختصاصی هم در تامین مالی آن ها همکاری کنند. تامین سرمایه اندک، ارایه امکانات عمومی نظیر فضای کاری و زیرساخت های فنی و همچنین پشتیبانیهای حقوقی و قانونی از اصلیترین خدماتی است که در این مراکز ارایه می شود. به هر حال رشد استارت آپ ها و شرکت های شتاب دهنده در کشور موج تازه ای در اقتصاد ایران را رقم زده است.

****************************

متن از : فرنوش ج.

موفقیت و شادکامی در بخش خانه و خانواده سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

کلک مشاطه صنعش نکشد نقش مراد
««« »»»
هر که اقرار بدين حسن خداداد نکرد

بار اقتصاد کشورمان ایران به دوش استارت آپ ها (۲ عکس)

TT / 324 — TP / 18%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال