علائم هشدار دهنده کم آبی بدن


dehydrated

اگر میخواهید در هر حالی نشاط و سلامت باشید باید مراقب سطح آب بدن خود باشید چراکه کم آبی میتواند آثار خطرناکی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ اولین باری که من در آستانه‌ی کم آبی بدن قرار گرفتم، یک روز در اواسط ماه جولای در تعطیلاتی در کارولینای جنوبی بود. من در اطراف محله، اسکیت می‌کردم، و چون قرار بود فقط گشت بزنم، هیچ آبی با خودم نبردم. حدود یک ساعت بعد، ناگهان احساس سرگیجه کردم. مطمئن نبودم که چرا سرگیجه گرفته‌ام، و حدس زدم بخاطر اسکیت سواری باشد.

من بمدت ۱۵ دقیقه زیر سایه یک درخت نشستم، کم کم روبراه شدم، و خیلی راحت روانه‌ی خانه شدم تا از لم دادن زیر باد کولر و نوشیدن یک آبمیوه خنگ لذت ببرم. من در طول مسابقات دوچرخه سواری کوهستان نیز چنین اتفاق ترسناکی را تجربه کرده بودم، اما واقعیت این است که صرفا در شرایطی که به خودتان فشار می‌آورید یا فعالیت طولانی دارید، دچار کم آبی نمی‌شوید.

راب پیکلز، مدیر فیزیولوژی در مرکز عملکرد و طب ورزشی CU در بولدر می‌گوید: تجربه کردن کم آبی خفیف در طول ورزش طبیعی است. بخصوص اگر در گرما باشید و عرق کنید. با اینحال، کم آبی متوسط طولانی مدت یا کم آبی شدید، می‌تواند برای سلامت شما، بخصوص برای عملکرد کلیه‌هایتان مضر باشد. همه‌ی ما می‌دانیم که وقتی تشنه هستیم یا دهانمان خشک است، زمان خوبی برای نوشیدن آب است، اما علائم کمتر آشکاری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند شما به زودی دچار کم آبی جدی خواهید شد. پیکلز می‌گوید که مراقب موارد زیر باشید:

نشانه کم آبی 1: افزایش تپش قلب

ما می‌دانیم که ضربان قلب، با افزایش شدت، بالا می‌رود، و اینکه معمولا با ورزش طولانی (بخصوص در گرما) دستخوش تغییر خواهد شد. با اینحال، اگر متوجه شدید که ضربان قلبتان ۱۵ تا ۲۰ تپش بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتید، می‌تواند به این دلیل باشد که قلبتان با سریع‌تر زدن، در حال جبران حجم خون کاهش یافته (با نام مستعار کم آبی بدن) است.

نشانه کم آبی 2: سرگیجه

آیا می‌دانید که چطور وقتی ناگهان از یک وضعیت نشسته بلند می‌شوید، سرتان گیج می‌رود؟ این حالت، «افت فشار خون وضعیتی» نامیده می‌شود، و نتیجه‌ی آن است که وقتی شما موقعیتتان را تغییر می‌دهید، به لطف حجم خون پایین، خون با سرعت کافی به سرتان نمی‌رسد. اگر در حین ورزش کردن چنین احساسی پیدا کردید، می‌تواند نشانه‌ای از کم آبی بدن باشد.

نشانه کم آبی 3: پوست شل و ول

از لحاظ فنی «کاهش آماس پوست» نامیده می‌شود، زمانی که پوست روی پشت دست شما پس از نیشگون گرفتن (کشیدن)، بلافاصله سر جایش بر نمی‌گردد. پوست شل و ول، نشانه آن است که شما فورا به مایعات بیشتری نیاز دارید. پیکلز می‌گوید: با هیدراتاسیون طبیعی، پوست کشیده شده باید اساسا بلافاصله به حالت عادی اش برگردد. با کم آبی متوسط تا شدید، برگشت آن کند خواهد شد. همین الان آن را امتحان کنید. پوستتان را برای ۲ تا ۳ ثانیه بکشید و سپس رها کنید. این، مبنای کار شماست. اگر پوست شما در طول ورزش به آرامی سر جایش بر می‌گردد، یعنی شما بشدت دچار کم آبی هستید.

نشانه کم آبی 4: آن بو چیست

اگر در طول تمرینتان به دستشویی رفتید، و ادرار شما بوی بدی داشت، این یک علامت دیگر برای نیاز شما به نوشیدن مایعات بیشتر است. پیکلز می‌گوید: ادرار با بوی قوی می‌تواند نشانه‌ای از کم آبی بدن باشد. البته هنوز هم خوب است که شما مجبورید در حال حاضر ادرار کنید، چون وقتی دچار کم آبی شدید شوید، تولید ادرار بطرز چشمگیری کاهش می‌یابد. با افزایش دادن مصرف مایعات‌تان در اسرع وقت، اجازه ندهید که وارد مرحله بعدی شوید.

۶ راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

var anetwork_pram = anetwork_pram || [];anetwork_pram["aduser"] = "1344194585";anetwork_pram["adheight"] = "60";anetwork_pram["adwidth"] = "468";
adnegah.fix(468, 60, "a");

[ منبع این خبر سایت آلامتو می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال