خوراکی های دشمن مغز را بشناسید (۲ عکس)


غذاهای دشمن مغز را بشناسید

درباره خوراکی هایی که به مغزتان زیان منتقل میکنند و موجب مشکلاتی نظیر مه ذهنی و یا بدتر از همه بیماری آلزایمر می شوند چه می دانید؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ متخصصان مغز و اعصاب رفتیم تا آگاهی بداریم آنها برای حفاظت از مغز خود چه خوراکی هایی را نمی خورند.
وب‌سایت دکتر کرمانی: تاکنون زیاد درباره غذاهای تقویت کننده ذهن شبیه به توت ها و ماهی سالمون که موجب افزایش حافظه و تیزهوشی می شوند شنیده اید.
اما آیا واقعا درباره خوراکی هایی که به مغزتان زیان منتقل میکنند و موجب مشکلاتی نظیر مه ذهنی و یا بدتر از همه بیماری آلزایمر می شوند چه می دانید؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ متخصصان مغز و اعصاب رفتیم تا آگاهی بداریم آنها برای حفاظت از مغز خود چه خوراکی هایی را نمی خورند. چون ثابت شده آنچه نمی خوریم به اندازه خوراکی هایی که می خوریم روی مغز اثر قرار میدهند.
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس غذاهای دشمن مغز را بشناسید

شیرین کننده های مصنوعی

همه درباره گلوتن، کربوهیدرات ها و قند ها حرف میزنند، اما ما باید شیرین کننده های مصنوعی را هم نکته توجه گذاریم. پار سال گروهی از پژوهشگران دریافتند، زمانی شیرین کننده های بدون کالری میگیرید، باکتری های کولون را طوری عوض میکنند که موجب هموار شدن راه برای ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود. و اگه مبتلا به دیابت شوید، احتمال مبتلا شدنتان به بیماری آلزایمر، ۴ برابر بیشتر می شود.

علت این افزایش خطر: دیابت موجب می شود حساسیتتان نسبت به انسولین کمتر شود، بنابراین قند خونتان بالا می رود که به طرز گیراای موجب افزایش خطر زیان رسیدن به مغز می شود. افرای که شیرین کننده های مصنوعی بهره میگیرند به شکل باورنکردنی ای بیشتر از کسانی که نوشیدنی های قندی به کار میبرند در معرض دیابت نوع دو قرار دارند.

– دکتر دیوید پرلموتر، متخصص مغز و اعصاب و نگارنده کتاب Grain Brain and The Grain Brain Whole Life Plan

ماهی هایی که جیوه بالایی دارند

نپسندم یک غذا را به عنوان خوراکی ی بد شناسانم – هر چیزی به صورت متعادلش خوب است – اما یکی از نکاتی که باید درباره اش اخطار داد جیوه است که در ماهی ها زیاد یافت میشود، مخصوصا ماهی های بزرگی که زیاد عمر کرده اند و در نتیجه مقدار زیادی از این سم در اندامشان تجمع یافته است. جیوه مرکز شناختی انسان و یا همان اندیشیدن را تحت اثر میگذارد اما به ویژه روی مخچه اثر دارد. بخشی از مغز که اعتدال، هماهنگی و نگاه کرد را مهار می کند. من خیلی مواظب مقدار جیوه ای هستم که میگیرم، مثلا زمانی ماهی تن می خورم مواظبم که هفته ای بیش از یک مرتبه نشود و یا مقدار کمی بهره گیرم.

– دکتر گالی سالتز، استادیار بالینی روانپزشکی در بیمارستان نیویورک پروتستان.

چکار کنیم که کمتر در معرض جیوه موجود در ماهی ها قرار بگیریم؟ پیشنهادهای سازمان حفاظت زیستگاه طبیعی را دنبال کنید:

۱- اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشیماهی نخورید چون حاوی سطوح بالایی از جیوه هستند.

۲- در هفته ۳۴۰ گرم ماهی هایی خورید که مقدار جیوه شان پایین است، نکاتی نظیر میگو، کنسرو ماهی تن سبک، ماهی سالمون، پولاک و گربه ماهی.

۳- مصرف ماهی تن سفید ( آلباکور ) را تا ۱۷۰ گرم در هفته کم کنید.

بیسکویت های آماده

من از مصرف بیسکویت و خمیر پیتزاهای آماده یا بسته بندی شده پرهیز می کنم، معمولا برای تهیه کردن چنین بافتی از روغنی ای های ترانس بهره گرفته میشود. پیشنهاد میدهم از مارگارین و ذرت بو داده های آماده ای که در سینماها و فروشگاه ها به فروش میرسانند نیز پرهیز کنید. همچنین بسیاری از روغنی ای های ترانس یا منع شده اند و یا حذف. متاسفانه اگه یک محصول ۰.۵ گرم روغنی ای ترانس داشته باشد آن کمپانی قادر هست ادعا کند که تولیدش بدون روغنی ای ترانس است. روغنی ای های ترانس به مغز زیان منتقل میکنند و منجر به مشکلاتی نظیر آب رفتگی مغز، التهاب و قطع جابجایی مغزی می شوند. تحقیقات نمایان کرده روغنی ای های ترانس می توانند حتی به حافظه نیز زیان منتقل بکنند.

– دکتر سوزان آلبرس، روانشناس بالینی در کلینیک کلیولند.

نوشیدنی های قندی
من از مصرف نوشیدنی های قندی پرهیز می کنم چون به چشم نمییاید دستگاه تنظیم وزن مغز بتواند کالری آنها را درست شناسایی بکند. سلول های عصبی در هیپوتالاموس معمولا کالری های دریافتی را با انرژی که از طریق ورزش می سوزانید با دقت بالای ۹۹ درصد تطبیق می دهند اما شواهد نمایان کرده نوشیدنی های قندی قادر نیستند به اندازه غذاهای جامد سطح گرسنگی را کم کنند به همین علت موجب می شوند از آنچه احتیاجمان است کالری بیشتری گیریم. از آنجا که برای حفظ تندرست و وزنم روی احساس گرسنگی و سیری تکیه می کنم پس ضروری است کاری کنم که این دستگاه پیوسته در اندامم نیکوکار کند. برای مدد به آن غذاهای کامل می خورم، منظم ورزش می کنم و از دریافت کالری های خالی از آشامیدنیهایی شبیه به نوشابه پرهیز می کنم.
تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس غذاهای دشمن مغز را بشناسید
– دکتر ساندرا اوماد، متخصص مغز و اعصاب و نگارنده کتاب Why Diets Make Us Fat.

غذاهای فرآوری شده

به نظر من پرهیز از غذاهای فرآوری شده به علاوه فست فودها و نوشابه خوب ترین کار است. این غذاها معمولا حاوی روغنی ای ترانس هستند که برای مغز و قلب ضرر دارند. زمانی چنین خوراکی هایی را منظم می خورید، کم کم جای غذاهای قرار می داری که برای مغز و بدن مواد مغذی سودمندی را همراه با می آورد می گیرند. این غذاها همچنین می توانند اضافه وزن می‌ داری و التهاب را زیاد کنند که هر دو برای مغز ضرر دارند.

– دکتر دیانا پورویس جافین، مدیر استراتژی و برنامه های مرکز BrainHealth.

— با تشکر از انتخاب شما —

نگارش از : فرخنده م.

تغذیه سالم و مناسب در بخش تغذیه و سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

لاف عشق و گله از يار زهی لاف دروغ
««« »»»
عشقبازان چنين مستحق هجرانند

خوراکی های دشمن مغز را بشناسید (۲ عکس)

TT / 204 — TP / 22%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال