مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا دو سدان کوچک موجود در بازار ایران


اینبار قصد داریم  به مقایسه دو خودروی موجود و نسبتا محبوب در بازار خودروی کشورمان یعنی کیا سراتو (Kia Cerato) و هیوندای النترا (Hyundai Elantra) بپردازیم. این دو خودرو که در بازار خودرو های وارداتی ایران در کلاس بدنه سدان کوچک قرار می گیرند، هردو از پلتفرم مشترکی برای طراحی سود می برند و قابلیت های فنی و دینامیکی آنها نیز نزدیک بهم بوده و هر در در محدوده قیمتی مابین ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان قرار می گیرند.

کیا سراتو محصولی از شرکت کیا موتورز کره جنوبی

کمپانی کیا موتورز در سال ۱۹۴۴ در شهر سئول کره جنوبی با نام صنایع ابزار دقیق کیانگ سانگ ( Kyungsung Precision Industry ) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت لوازم یدکی دوچرخه را تولید می کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۲ نام خود را به صنایع کیا ( KIA Industries ) تغییر داد. با اخذ مجوزهای لازم این شرکت از سال ۱۹۵۷ مشغول به ساخت موتور سیکلت های شرکت ژاپنی هوندا ( Honda ) شد. در سال ۱۹۶۲ نیز رو به تولید خودروهای باری شرکت ژاپنی مزدا ( Mazda ) نمود. در سال ۱۹۷۴ نیز این شرکت شروع تولید اولین خودروهای سواری خود تحت لیسانش شرکت خودرو سازی مزدا پرداخت.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز این شرکت با همکاری شرکت خوروسازی بزرگ فورد ( Ford ) شروع به تولید خودروهای از قبیل کیا پراید ( Kia Pride ) نمود. این شرکت با تولید خودروهایی مانند ، مزدا ۱۲۱ ( Mazda 121 ) پا به بازارهای منطقه ای گذاشت.

شرکت کیا موتورز که امروز به یکی از یزرگترین خودرو سازان جهان شده سعی دارد با ساخت و طراحی خودروهایی زیبا و با کیفیت و با قابلیت های فنی بالا مانع از حضور رقبای دیگر خود از جمله خودروهای کمپانی هیوندای ، مزدا ، تویوتا و حتی برخی خودروسازان اروپایی و آمریکایی گردد. مدل کیا سراتو نیز ابتدا در سال ۲۰۰۳ به بازارهای جهانی معرفی شد. مدل مورد بحث ما در این نوشته نسل سوم این کیا سراتو بوده که از سال ۲۰۱۳ تا به امروز تولید می شود.

شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی کیاموتورز کره جنوبی، با حضور در عرصه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای کیاموتورز از سال ۱۳۸۶ در کشور نه تنها نویدگر حضور بازیگری جدید و قدرتمند در صنعت خودرویی کشور بوده است بلکه موجب شکسته شدن محدودیت تنوعی خودروهای موجود در بازار ایران و توجه به خواسته ها و انتظارات مخاطبان ایرانی و به صورت غیر مستقیم نیز سبب رشد همه فعالان این صنعت شده است.امروز دامنه فعالیت های اطلس خودرو از تنوع فروش خودروهای کیاموتورز گرفته تا نحوه متمایز خدمت رسانی به تمامی مشتریان خانواده کیا در سراسر کشور؛ گسترش قابل توجهی یافته است.

قرار است نسل چهارم و جدید این خودرو نیز در سال ۲۰۱۷ با بازارهای جهانی ارائه شود که در ادامه تصویری از آن را مشاهده می نمایید.

حال می پردازیم به معرفی مشخصات کیا سراتو (با نام کیا فورت Forte در آمریکا) نسل سوم.

موتور و گیربکس کیا سراتو

کیا سراتو در ایران با دو پیشرانه پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری چهار سیلندر عرضه می گردد. پیشرانه دو لیتری ۱۶ سوپاپه توانایی تولید نیرویی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰ rpm و گشتاور ۱۹۴ نیوتو متر را در دو ۴۸۰۰ rpm دارد که به دو چرخ جلویی خودرو منتقل می شوند. این خودرو در مدت زمان ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند.

موتور ۱.۶ لیتری این خودرو نیز توانایی تولید ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰rpm و گشتاور ۱۵۷ نیوتون متر در دور موتور ۴۲۰۰rpm می باشد. زمان رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۱۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

این خودرو در بازرهای جهانی با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به پرخوران (توربوشارژر) نیز عرضه می شود که توانی برابر با ۲۰۱ اسب بخار داشته و زمان شتابگیری آن از سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۷.۴ ثانیه می باشد. این خودرو حداکثر سرعتی معادل ۲۲۰ کیلومتر دبر ساعت دارد.

این خودرو با گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به بازار عرضه می گردد که هماهنگی نسبتا خوبی با موتور داشته و عملکرد خوبی را برای این خودرو به ارمغان می آورد. موتور این خودرو نیز با کسب استاندارد آلایندگی Euro 5 جزو خودرو های دوستدار محیط زیست در بازار ایران بحساب می آید. مصرف بنزین این خودرو در مدل ۱.۶ لیتری معادل ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ( شهری و بزرگراه) بوده و باک این خودرو کنجایش ۵۰ لیتر بنزین را دارد. پشرانه ۲ لیتری نیز مصرف سوختی معادل با ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ( شهری و بزرگراه) دارد.

طراحی بدنه کیا سراتو

بدنه کیا سراتو ۴۵۶۰ میلیمتر طول ، ۱۷۸۰ میلیمتر عرض و ۱۴۴۵ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله دو محور این خودرو نیز معادل ۲۲۰۰ میلیمتر بوده و فاصله جانبی دو چرخ آن نیز ۱۵۷۰ میلیمتر است. این خودرو مجهز به رینگهای ۱۷ اینچ بوده که تایرهای سایز ۲۱۵/۴۵/۱۷ بر وی آنها نصب می گردند. چراغ های زنون این خودرو نیز مجهز به سیستم رون و خاموش شدن اتوماتیک هستند. این خودرو با ارتفاع ۱۴۰ میلیمتر از زمین برای خیابان های ناهموار ایران اندکی کوتاه بوده و برای عبور از موانع دردسر های خاص خود را دارد.

جلو پنجره کیا سراتو نیز همانند سایر محصولات جدید شرکت کیا بوده و طراحی زیبایی را در کنار چراغ های کشیده جلویی آن بوجود می آورد. در بخش عقب خودرو نیز یک خروجی اگزوز نسبتا قطور وجود داشته که با توان تولیدی موتور این خودرو هماهنگ عمل می کند. چراغهای عقب نیز همانند چراغهای جلو کشیده بوده و در مجموع طراحی عقب و جلوی خودرو هماهنگ و زیبا بنظر می رسد.

طراحی داخلی و کابین کیا سراتو

کابین این خودرو با توجه به طول و عرض نسبتا مناسب آن جادار بوده و مشکلی برای رانندگان و سرنشینان با قد در حدود ۱۸۰ سانتی متر در جلو ایجاد نمی کند. البته با توجه به کلاس بدنه این خودرو سرنشینان عقب جای بسیار زیادی برای پاهای خود نداشته که البته مشکلی هم در مسافت های کوتاه و متوسط برای آنها ایجاد نمی کند. طراحی کنسول جلو نیز ساده و نسبتا قدیمی اما قابل قبول و مجهز به نشان دهنده های مجهز به تکنولوژی لامپ های سوپر ویژن (Supervision) است.

ا

از امکانات رفاهی این خودرو میتوان به صندلی های با روکش چرمی با قابلیت تنظیم برقی، سنسورهای عقب و جلو برای پارک کردن راحت تر خودرو، سیستم ورود بدون کلید (Keyless) ، دکمه Start – Stop برای روشن و خاموش کردن خودرو بدون نیاز به کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم تهویه صندلی راننده، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم خنک کننده صندلی راننده، گرمکن صندلی های عقب و جلو،  سیستم صوتی مجهز به صفحه نمایش لمسی ۴/۳ اینچی با قابلیت پخش CD – Mp3 و دارای پورت های AUX و USB و iPod ، دکمه های کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تلفن همراه بر روی فرمان و آیینه های جانبی  برقی تاشو ، سیستم کنترل (Cruise Control) سرعت  اشاره کرد.

 

سیستم ایمنی و ترمز کیا سراتو

کیا سراتو مجهز به امکانات ایمن قابل قبولی در سطح قیمتی و کلاس خودرویی خود می باشد. امکانات ایمنی این خودرو شامل ۶ کیسه هوا (Air Bag) در جلو و عقب خودرو و پشت سری های صندلی با قابلیت عکس العمل در مقابل ضربه های شدید می باشد.سیستم ترمز این خودرو نیز مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیزروی ترمز بین چهار چرخ است. این خودرو همچنین مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESC) نیز شده است. کیا سراتو مجهز به سامانه ضد سرقت (Immobilizer) و محافظ سانروف و شیشه ها نیز برای ایمنی بیشتر می باشد. این خودرو در مدل ۱.۶ لیتری ۱۲۵۵ کیلوگرم و در مدل ۲ لیتری ۱۲۸۸ کیلوگرم وزن دارد.

قیمت در بازارهای جهانی و ایران

این خودرو در بازار جهانی قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان در مدل ۱.۶ لیتری و ۷۰ میلیون تومان در مدل ۲ لیتری بوده که در مقایسه با قیمت ۱۰۵ میلیون تومانی مدل ۱.۶ لیتری و ۱۳۵ میلیون تومانی مدل ۲ لیتری بسیار قابل قبول تر بنظر می رسد. این خودرو دارای خدمات گارانتی ۲ سال و یا ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) و نیز دارای کارت پشتیبان بوده که خدمات این شرکت به مشتریان خود را مطابق ضوابط کارت پشتیبان تا ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) قابل تمدید خواهد نمود.

هیوندای النترا

شرکت هیوندای موتور ددر سال ۱۹۶۷ در کشور کره جنوبی تاسیس شد. آنچه در این سالها هیوندای موتور را از سایرشرکتهای سازنده خودرو متمایز نموده است ، داشتن افراد پرتوانی است که قادرند آرزوهای غیرممکن را ممکن سازند. با تغییر در توقعات افراد از خودرو و منسوخ شدن مفهوم قدیمی وسیله نقلیه و گره خوردن خودروی شخصی با زندگی مصرف کنندگان، شرکت هیوندای موتور نیز با شعار جدید NEW THINKING, NEW POSSIBLITIES در راستای ایجاد فرهنگ جدید خودرویی قدم برداشت.

شعار جدید شرکت هیوندای انعکاسی از اراده این شرکت در خلق احتمالات جدید NEW POSSIBILITIESبا تشویق و ترغیب به ایجاد تفکر جدید NEW THINKING و در راستای خدمت رسانی به مردم دنیا می باشد. بیش از چهار دهه فعالیت، رشد مستمر و دائمی به همراه تولید خودروهای با کیفت و ارائه خدمات منحصر به فرد موجب شد تا شرکت هیوندای در میان برترین خودروسازان جهان قرار گیرد و نام تجاری آن در میان ۱۰۰ نام تجاری برتر جهان بدرخشد. ا

شرکت آسان موتور در سال ۱۳۸۵ و در پی شروع مجدد واردات خودرو به کشور، اقدامات لازم جهت کسب مجوز واردات پنج مدل آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه و جنسیس کوپه صورت پذیرفت و به تبع آن در سال ۱۳۸۸ جدیدترین خودروهای کمپانی هیوندای مطابق با استانداردهای اروپایی از جمله خودروهای جنسیس، ix55 و i30 نیز به انواع مدلهای این شرکت اضافه گردید . اکنون نیز با توجه به شرایط، سایر خودروهای مدرن ، باکیفیت و مشتری پسند هیوندای را وارد بازار ایران نموده و در دسترس طرفدارانش قرار داده است.

هیوندای النترا که با نام هیوندای آوانته (Avante) نیز شناخته می شود، اولین بار در سال ۱۹۹۰ میلادی به بازارها معرفی شد. نسل اول این خودرو هیوندای لانترا (Lantra) نیز نامیده می شد. نسل دوم این خودرو در سال ۱۹۹۵ میلادی با نام هبوندای آوانته معرفی شده که تا سال ۲۰۰۰ نیز در خط تولید اصلی شرکت هیوندای قرار داشت. نسل سوم این خودرو مابین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی تولید می شد که نمونه های این مدل از خودرو در بازارهای ایران نیز وجود دارد. نسل چهارم که نسبت به مدل های قبلی زیباتر و بروز تر شده بود در سال ۲۰۰۶ به بازارهای جهانی عرضه شد.در حال حاضر نیز نسل پنجم هیوندای النترا که خودروی زیبایی محسوب می شود در حال عرضه توسط نمایندگی رسمی شرکت هیوندای در ایران، شرکت آسان موتور است.

نسل ششم هم قرار است در سال ۲۰۱۷ با بازارهای جهانی عرضه شود که در بالا تصویری از آن را مشاهده می کنید.

در ادامه می پردازیم به بررسی مشخصات هیوندای النترا نسل پنجم.

موتور ، گیربکس و سیستم تعیلق هیوندای النترا

این مدل با سه پیشرانه ۱.۶ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری به بازار عرضه می شود. از این بین برای عرضه در بازار ایران موتور ۱.۸ لیتری این خودرو انتخاب شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر DCVVT باحجم دقیق ۱۷۹۷ سی سی قادر به تولید ۱۴۸ اسب بخار نیرو در دور موتور ۶۵۰۰ rpm و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴۷۰۰ rpm در اختیار راننده قرار می گیرد. این قدرت توسط یک جعبه دنده تیپ ترونیک ۶ دنده به چرخ های جلو منتقل می گردد.

این خودرو مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون ( تعلیق ستونی ) در جلو بوده و مجهز به فنرهای لول و ضربه گیر گازی نیز هست. این پیشرانه ۱.۸ لیتری خودرو را در زمان ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف بنزین این خودرو رو در سیکل ترکیبی (شهر و بزرگراه) معادل ۷.۱ لیتر بوده که با توجه به وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی آن مناسب به نظر می رسد. ظرفیت باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است.

طراحی بدنه هیوندای النترا

هیوندای النترا نسل پنجم با افزایش طول نسب به نسل قبلی ۴۵۳۰ میلیمتر طول، ۱۷۷۵ میلیمتر عرض و ۱۴۴۵ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله دو محور این خودرو نیز ۲۷۰۰ میلیمتر و فاصله جانبی دو چرخ ۱۵۶۴ میلیمتر است. رینگ های هیوندای النترا نیز ۱۶ اینچ و از جنس آلومینیوم بوده و تایرهای ۲۰۵/۵۵/۱۶ ب روی آنها قرار میگیرند.

جلو پنچره آن نیز دارای طرحی ساده و ۶ ضلعی بوده که با نوارهای کروم تزئین شده است. چراغهای جلویی این خودرو باریک و کشیده و منحنی شکل بوده و از تکنولوژی لامپ های هالوژن استفاده می کنند. بر روی آیینه های جانبی نیز نشانگرهای چراغ های راهنما وجود دارد.

سانروف این خودرو نیز دو حالته است. طراحی در بخش عقب حالت محافظه کارانه بخش جلویی را نداشته و با چراغ های باریک و کشیده زیبا و چشم نواز است. نکته ضعف آن خروجی اگزور عادی و زشت آن است که شبیه ماشین های ارزان قیمت دهه نود بوده، البته مدل ۲ لیتری این خودرو مجهز به خروجی های اگزوز دوبل می باشد که در صورت استفاده بر روی این مدل بر زیبایی های آن می افزود.

در مجموع در این خودرو با طراحی نسبتا ساده و به دور از هیجانی روبر هستیم که البته زیبایی خاص خود را دارد.

طراحی داخلی و کابین هیوندای النترا

این خودرو نیز مانند کیا سراتو مشکل زیادی در مورد جا برای سرنشینان با توجه به کلاس خود ندارد. طراحی داخلی این خودرو نیز ساده و زیبا طراحی شده است. از امکانات داخلی این خودرو می توان به صندلی های با روکش چرمی مجهز  به سیستم گرم کننده و با قابلیت تنظیم برقی اشاره کرد.

از دیگر امکانات هیوندی النترا نسل پنجم می توان به سیستم مدیریت پیمایش، قفل بالابر برای تمام شیشه های جانبی، سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable به همراه صفحه نمایشگر در وسط، کنترل سیستم صوتی توسط دکمه های روی غربیلک فرمان با قابلیت پاسخ به تماس های تلفنی، کنسول متحرک صندلی جلو، کنسول مرکزی برای صندلیهای عقب، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، گرمکن غربیلک فرمان، گرم کن شیشه های عقب و جلو و سنسور باران برای راه اندازی برف پاک کن ها نیر اشاره کرد. این خودرو دارای قابلیت ورود بدون کلید و کلید Start-Stop برای روشن و خاموش کردن خودرو نیز می باشد.

سیستم ایمنی و ترمز هیوندای النترا

هیوندای النترا مجهز به ۶ کیسه هوا بوده و از ترمزهای ضد قفل در چرخهای خود استفاده می کند. این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیک نیز شده است. سانروف و شیشه راننده نیز مجهز به سیستم ایمنی است. سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) نیز بر روی این خودرو نصب شده است. قفل ایمنی کودک نیز در این خودرو وجود دارد.

قیمت در بازارهای جهانی و ایران

این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری خود قیمتی معادل ۱۱۰ میلیون تومان دارد. این قیمت در مقابل قیمت حدود ۶۵ میلیون تومانی این خودرو در بازرهای جهانی معقول بنظر نمی رسد.

مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا

در مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا میتوان گفت که عملکرد این دو خودرو نسبتا مشابه بوده و کیا سراتو و هیوندای النترا از لحاظ قابلیت های فنی تفاوتی چندانی با هم ندارند. تنها تفاوت آنها ظاهر زیباتر کیا سراتو بحساب می آید. اما اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم و برای مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا دقت به خرج دهیم، موارد زیر قابل بررسی هستند. از لحاظ قیمت پرداختی باوجود اینکه کیا سراتو در حدود ۲۰ میلیون تومان گرانتر است، اما امکانات جانبی آن بیشتر از هیوندای النترا است.

رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، تایرهای بزرگ و کوتاه ۲۱۵/۴۵/۱۷، چراغهای عقب LED، سنسور پارک جلو، سیستم صوتی با نمایشگر رنگی، گرمکن های صندلی های عقب و … از مواردی است که گرانتر بودن آنرا نسبت به هیوندای النترا توجیه می کند.

در مورد طراحی داخلی نیز همانطور که گفته شد استفاده از نمایشگر رنگی LCD لمسی، طراحی داشبورد جذابتر و صندلی های راحت تر و با کیفیت تر برتری را باز هم به کیا سراتو می دهد. بدلیل قدرت بیشتر و حجم موتور بالاتر شتابگیری کیا سراتو نیز بهتر از هیوندای النترا بوده و به حداکثر سرعت بیشتری دست پیدا می کند.

برای اینکه مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا برای خواننده ملموس تر باشد، با ارائه چند تصویر در ادامه مطلب سعی می کنیم این موضوع را با استفاده از تصاویر بیشتر بشکافیم.

در مجموع در مسابقه بین این دو خودرو کره ای که بر روی یک پلتفرم و یک استایل طراحی ساخته شده اند کیا سراتو برنده مطلق خواهد بود و کسانیکه توانایی پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان را دارند از پس تفاوت قیمت ۲۰ میلیونی این دو خودرو نیز برخواهند آمد و مقایسه کیا سراتو و هیوندای النترا با صدرنشینی کیا سراتو به پایان می رسد. البته باز هم سلیقه خریدار در این میان حرف اصلی را می زند.

نکته جالب اینجاست که با مبلغ پرداختی برای این دو خودرو، خریدار گزینه هایی همچون فولکس واگن بیتل هاچ بک، مینی کوپر هاچ بک، وانت جمس کانیون، وانت تویوتا تاکوما، هیوندای سوناتا سدان مدل ۲۰۱۷، فولکس واگن پاسات سدان، شورولت مالیبو ۲۰۱۷، کیا اپتیما سدان ۲۰۱۷، فیات ۵۰۰ آبارث،  هوندا سیویک ۲۰۱۷، تویوتا کمری ۲۰۱۷، جیپ چروکی ۲۰۱۷ و حتی خودروهای اسپرتی مانند شورولت کامارو کوپه ۲۰۱۷، فورد موستانگ کوپه ۲۰۱۷ و دوج چلنجر ۲۰۱۷ را خریداری نمود که این دو خودرو در مقایسه با آنها خنده‌ دار بنظر می رسند و هریک از این خودروهای نامبرده شده از هر جهت از این دو خودرو برتر می باشند!

منبع:

تکرا

این مطلب در سایت "تکرا" منتشر شده است.

[ منبع این خبر سایت سایر می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال