کاهش خشکی پوست در فصل های سرد


dry-skin-treatment

اگر میخواهید پوستی سالم و زیبا حتی در 70 سالگی داشته باشید پس باید از همین الان مراقبت از آن را شروع کنید چراکه پوست در فصل های سرد دچار خشکی شده و این خشکی ممکن است سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش آلامتو و به نقل از روزیاتو؛ در فصول سردتر سال، به دلیل سرمای هوا و برخورد این سرما با حرارت داخلی بدن، خشکی هایی بر روی سطح پوست به وجود می آید که در مواقعی باعث آزردگی هایی چون خارش و به تبع آن خونریزی های سطحی پوست می شود. بهتر است در کنار استفاده از مرطوب کننده ها، راهکارهای موثر دیگری را هم به کار گیریم. در معرفی این راهکارها که دلایل علمی نیز در پشت هر کدام نهفته است با ما همراه باشید.

در شوینده هایی که استفاده می کنید تغییراتی به وجود آورید

خصوصا اگر پوست حساسی دارید، برای جلوگیری از آسیب و خشکی پوست تان بهتر است نوع شوینده هایی که در سایر فصول استفاده می کردید را عوض کنید. برای این جایگزینی بهتر است از شوینده های مایع که فاقد دانه های خشنی که عمدتا شوینده های جامد آن را دارند استفاده کنید.

از دستگاه بُخور استفاده کنید

عمدتا در فصول سرد سال حدود ۱۰ درصد رطوبت در هوای داخل اتاق وجود دارد که می توانید با استفاده از دستگاه بُخور، رطوبت را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهید. دکتر «ثمر جابر» متخصص پوست «واشنگتن اِسکوئر» در منتهن در تایید این موضوع می گوید: “دستگاه های بُخور با افزایش رطوبت در محیط مانع از خشک شدن پوست می شوند.” این دستگاه سبب می شود رطوبت سطح خارجی پوست تان افزایش پیدا کند. همچنین با کاهش میزان خروج آب از بدن همچون فیلتری از ورود آلرژی ها و باکتری ها ممانعت به عمل می آورد. زمانی که از سیستم های گرمایشی در داخل منزل استفاده می کنید و در کنارش دستگاه بخور نداشته باشید، بخش های خارجی بدن تان آب بیشتری را از دست داده و در نتیجه خشک تر می شود.

از پوشیدن لباس های پشمی پرهیز کنید

اگرچه لباس های پشمی بهترین گزینه برای گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال هستند با این حال می توانند سبب خارش و خشکی پوست بدن شوند. بهتر است لباس هایی از جنس کتان جایگزین آن شود تا قدرت تنفس برای پوست بدن فراهم شود. اگر هم نمی توانید از پوشیدن لباس های پشمی خودداری کنید، حتما در زیر آن یک لباس نازک از جنس دیگری بپوشید.

از لوسیون یا پماد استفاده کنید

دکتر جابر در این مورد می گوید: “در این فصول تا آنجا که می توانید از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید.” می توانید تغییرات فصلی را هم در انوع این کرم ها یا پمادها بدهید و برای فصول سرد، کرم هایی را انتخاب کنید که وازلین بیشتری داشته باشند و تا آنجا که برای تان مقدور است از آن استفاده کنید.

خوراکی های آبدار میل کنید

اینکه مقادیر فراوانی آب مصرف کنید برای آبرسانی به بدن گزینه مناسبی به شمار نمی رود. بلکه بهتر است تغییراتی را هم در رژیم غذایی خود به وجود آورید. به عنوان مثال آواکادو یکی از بهترین خوراکی هایی است که چربی های غیراشباع شده در آن وجود دارد و در نگهداری رطوبت هم خوب عمل می کند. ماهی هم با دارا بودن «اُمگا ۳» سبب مقاوم تر شدن پوست بدن می شود و گزینه مناسبی برای فصول سردتر سال به شمار می رود. سبزی هایی هم که به رنگ سبز هستند، با دارا بودن «اُمگا ۴» جمیعی از اسیدهای چرب را برای مرطوب نگه داشتن پوست در خود جای می دهند. می توانید در این فصول از روغن زیتون بیشتر استفاده کنید که به خودی خود رطوبت رسان بسیار مناسبی است.

همچنین بخوانید: بهترین میوه ها برای زیبایی پوست

صابون خود را عوض کنید

همچون شوینده ها، صابون ها هم دارای مواد شیمیایی هستند که می توانند در خشک شدن پوست بدن تان بسیار تاثیرگزار باشند. استفاده از صابون های آنتی باکتریال و پاک کننده هایی از همین نمونه با دارا بودن الکل سبب خشکی شدید در پوست تان می شوند پس بهتر است این مواد شیمیایی را با روغن های طبیعی جایگزین کنید. اگر هم از کرم های شیمیایی استفاده می کنید نمونه های ملایم و شیری مانند آن ها را خریداری کنید. کرم هایی که در آنها عصاره های پرتقال، عسل و ترکیبات موجود در ماست وجود دارند می توانند بهتر از سایر انواع آنها در فصول سرد عمل کنند.

در مقابل خارش پوست تا جایی که می توانید مقاومت کنید

بسیاری از افراد از بیماری های پوستی چون اگزما رنج می برند که باعث احساس خارش پوست بدن می شود. این افراد عمدتا در فصول سرد سال دشواری های بیشتری با این خارش های مداوم دارند. اما خاراندن تنها وضعیت را بدتر می کند و سیکل مخربی دارد. به جای این کار سعی کنید از کمپرس سرد برای رهایی از این خارش مداوم استفاده کنید. این کمپرس را روی نواحی که احساس خارش می کنید دقایقی نگه دارید.

مدت زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید

دکتر جابر بر این باور است که اگرچه گرفتن یک دوش آب گرم آن هم طولانی و در روزهای سرد سال بسیار دلچسب است اما این کار سبب خشک شدن پوست بدن می شود. وی توصیه می کند در فصول سرد، مدت دوش گرفتن را به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش دهیم چرا که آب گرم پوست را خشک و به اصطلاح «دیهایدرت» می کند بنابراین هرچقدر بیشتر زیر دوش آب گرم بمانید به پوست خود آسیب بیشتری وارد می کنید.

وسایلی چون لیف را کنار بگذارید

در فصول سرد از استفاده از هر وسیله ای که لایه بردار پوست باشید پرهیز کنید. برس های شستشوی بدن، اسکراب و لیف های خود را کنار بگذارید چرا که این وسایل می توانند سبب خشکی و خارش پوست خصوصا در فصول سرد سال شوند. یادتان باشد که بعد از حمام با حوله آن هم با نهایت خشونت به جان پوست بدن تان برای خشک کردنش نیفتید و بلافاصله بعد از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.

استرس را تا جایی که برای تان امکان دارد کاهش دهید

شاید باورتان نشود اما سلامت ذهنی شما بر پوست تان هم تاثیر می گذارد. در گزارشی که از «بایگانی پوست» و در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۵ سال پیش) به دست آمد نشان داده شد که در زمان هایی که افراد استرس بیشتری را تجربه می کنند، پوست آب بیشتری را از دست می دهد. پس تلاش کنید که هرفعالیتی که سبب کاهش میزان اضطراب تان می شود را در برنامه خود قرار دهید. از جمله این فعالیت ها می توان به یوگا و مدیتیشن اشاره کرد.

ADS

var anetwork_pram = anetwork_pram || [];anetwork_pram["aduser"] = "1344194585";anetwork_pram["adheight"] = "60";anetwork_pram["adwidth"] = "468";

۶ راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

adnegah.fix(468, 60, "a");

[ منبع این خبر سایت آلامتو می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال