شیطنتی علیه زوار اربعین که ناکام ماند + عکس


اوایل این هفته شایعه‌ای عجیب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که زوار اربعین حسینی را هدف قرار داده بود.



در این به اصطلاح خبر، به نقل از یک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ادعا شده بود که پارسال همزمان با مراسم اربعین و ورود زوار، «به خصوص ایرانی‌ها» به عراق، ده‌ها مورد بارداری نامشروع در این کشور به ثبت رسیده است.


سپس این مقام بین‌المللی از مسئولان عراق خواسته بود که امسال هوشیاری بیشتری به خرج داده و «آگاهی مردم را نسبت به این پدیده و تأثیر منفی آن بر جامعه عراق، بیشتر کند.»

این «خبر» که آشکارا زوار اربعین حسینی را به مشکلات اخلاقی متهم می‌کرد، به فاصله اندکی در یکی سایت‌های فارسی‌زبان معاند به نام «زیتون» هم منتشر شد و دستمایه موج تازه‌ای از حملات به زائران مراسم اربعین قرار گرفت.

انتشار این خبر در ادامه گزارش‌های قبلی این سایت در مورد درآمد عراق از محل ورود زوار و چندین گزارش منفی دیگر که راهپیمایی اربعین را از جهات مختلف هدف قرار داده بود، صورت گرفت.

هرچند بسیاری از کاربران نسبت به صحت این خبر ابراز تردید جدی کرده بودند، اما با اصرار مسئولان این سایت به درستی خبر، شایعه سوءرفتار زوار ایرانی حاضر در عراق در حال گسترش در شبکه‌های اجتماعی بود.



اما نگاهی به منبع اصلی این خبر، یعنی دو سایت «بغداد پست» و «اصوات الحره» نشان می‌داد که اولا هر دو سایت از جمله پایگاه‌های خبری بسیار غیرمعتبر هستند که سابقه انتشار اخبار کذب را دارند و ضمنا هر دو رویکردهایی به شدت ضدایران دارند.

بغداد پست پارسال هم خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه اتاق مشترک عملیات ایران و روسیه علیه تروریسم، به دلایل نامشخصی تعطیل شده است. همان زمان کرملین این خبر را به شدت تکذیب کرد.

همزمان با این سایت‌ها، پایگاه روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» هم این خبر را منتشر کرد. اقدامی که با واکنش شدید کاربران عراقی مواجه شد که می‌گفتند این روزنامه سعودی بانوان عراقی مورد افترا قرار داده است.

در پی انتشار گسترده این خبر به زبان عربی و فارسی، خبرنگار خبرگزاری فارس مستقیما با «فادلا غیب» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تماس گرفت و صحت این مسئله را جویا شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، وی این خبر را کاملا تکذیب کرد و با بیان اینکه «این‌ها اطلاعات کاملا نادرستی هستند»، از صدور بیانیه رسمی سازمان بهداشت جهانی علیه این شایعه خبر داد.

این خبر در بیانیه دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی هم تکذیب شد. این سازمان همچنین تهدید کرد که علیه عاملان انتشار این شایعه اقدام قضایی خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «این ادعا که این اطلاعات توسط مسئول ارتباطات سازمان بهداشت جهانی منتشر شده، کاملا اشتباه است.»

این بیانیه افزود: «سازمان بهداشت جهانی نه تنها استفاده از نام سازمان برای انتشار چنین گزارش غیراخلاقی‌ای را که کاملا بر خلاف مبانی این سازمان است، محکوم می‌کند، بلکه در حال تحقیق در مورد منبع این خبر غلط است و انجام اقدام قانونی را بررسی می‌کند.»

انتشار این تکذیبیه‌ها که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت، این خبر را بی‌اثر کرد و موجب شد تا عاملان انتشار این شایعه از موضع خود عقب‌نشینی کنند.

سایت زیتون ساعتی بعد از انتشار تکذیبیه‌ها این خبر کذب را از خروجی حذف کرد و بعد هم تحت فشار کاربران بیانیه‌ای را منتشر کرده و از مخاطبانش عذرخواهی کرد.

این خبر از سایت روزنامه الشرق الاوسط هم حذف شد و حتی شایعه شد که این رسانه مجبور شده با خبرنگار انتشاردهنده این خبر برخورد کند.

انتشار این شایعه واکنش یکی از نمایندگان زن پارلمان عراق را هم به همراه داشت. «حنان الفتلاوی» در توئیتر نوشت که قصد دارد از الشرق الاوسط شکایت کند. او از دولت عراق هم خواست از توزیع و فروش این روزنامه سعودی در این کشور جلوگیری کند.
 

حتی دفتر نخست‌وزیری عراق هم به این خبر واکنش نشان داد و تأکید کرد که الشرق الاوسط باید به دلیل انتشار خبر جعلی و «توهین به ملت غیور عراق» عذرخواهی کند.

در مجموع انتشار این شایعه نه تنها آسیبی به اعتبار زوار اربعین حسینی وارد نکرد، بلکه عملا آسیب آن به رسانه‌های منتشر کننده بازگشت و اعتبار آن‌ها را بیش از پیش خدشه‌دار کرد.

[ منبع این خبر سایت شما نیوز می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال