سونامی عدم شماره‌گذاری خودرو‌های خارجی


به گزارش صبحانه، واردات به ویژه واردات خودرو در ماه‌های سپری شده از سال جاری همواره حاشیه ساز بوده است. در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بر کاهش واردات و توجه بیشتر به تولید ملی تاکید شده است. همین مساله به مثبت ماندن تراز تجاری ایران انجامیده است. سال گذشته بعد از چند دهه تراز تجاری ایران مثبت شد و آمار‌های گمرگ نشان می‌دهد تراز تجاری ایران بدون احتساب صادرات نفت در ماه‌های سپری شده از سال جاری نیز مثبت بوده است. در این میان واردات خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. واردات خودرو‌های لوکس یکی از پر حاشیه ترین موارد واردات در سال‌های اخیر بوده است. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات خودرو‌های لوکس در دولت گذشته در حالی که ایران تحت فشار شدید‌ترین تحریم‌ها بود اوج گرفت. آن زمان حتی عنوان شد ارز مبادلاتی به جای اختصاص یافتن به واردات دارو به واردات پورشه اختتصاص یافته است! از آن زمان برخورد با واردات خودرو‌های لوکس شدت یافت و این مساله در سال جاری با برخورد با واردات خودرو‌های آمریکایی پیوند خورد؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت و دامنه این برخورد‌ها شدت می‌یابد، چرا که اخبار تازه از عدم شماره‌گذاری خودرو‌های غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می‌شود حکایت دارد.

نامه وزارت صنعت به نیروی انتظامی

پلیس راهور ناجا، شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند را متوقف کرده؛ حال وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به نیروی انتظامی، خواستار از سرگیری شماره‌گذاری آنها شده است. به گزارش مهر، پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری خودروهای مربوط به کمپانی‌های غیرآمریکایی که در این کشور تولید می‌شوند را متوقف کرده است. پیش از این البته، شماره‌گذاری خودروهای کمپانی‌های آمریکایی نیز ممنوع اعلام شده بود. در واقع این تصمیم پس از آن گرفته شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌سفارش خودروهای آمریکایی که قصد ورود به ایران را داشتند، ممنوع اعلام و سیستم ثبت سفارش را بر روی این خودروها، قفل کرد. اکنون اما پلیس راهور ناجا، شماره‌گذاری و ارائه پلاک به تمام خودروهایی که از مبدا آمریکا ثبت‌سفارش شده‌اند را متوقف کرده؛ در حالی که از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ ممنوعیتی برای ورود این خودروها به داخل کشور وجود ندارد و آنها، خودروی آمریکایی محسوب نمی‌شوند. بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به پلیس راهور ناجا، خواستار از سرگیری شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند را داشته است. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از جلسه مسئولان وزارت صنعت با واردکنندگان خودرو و پلیس راهور ناجا خبرداد و گفت: همچنین این وزارتخانه در نامه‌ای مکتوب به پلیس راهور، خواستار ازسرگیری شماره‌گذاری این خودروها شده است.او افزود: منظور از خودروهای آمریکایی، خودروهایی با برندهای این کشور است و خودروهای تولیدی سایر خودروسازان دنیا که در آمریکا تولید می‌شوند، ذاتا آمریکایی به شمار نمی‌روند و ثبت‌سفارش آنها نیز بنا به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت خودرو و واردات آن، ممنوع نیست؛ بنابراین ثبت سفارش این خودروها به صورت مرتب در حال انجام است و محدودیتی برای آنها از سوی دولت، در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین پلیس راهور تنها مسئولیت شماره‌گذاری خودروها را دارد و در جایگاهی نیست که بتواند تفسیر خاصی از آمریکایی بودن یا نبودن خودروها داشته باشد، بلکه این دستگاه تنها یک نهاد اجراکننده سیاست‌های نهادهای ذی‌صلاح در امر شماره‌گذاری است. به گفته احتشام‌زاد، تفسیر موضوع آمریکایی بودن یا نبودن یک خودرو به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و هم اکنون که شماره‌گذاری این خودروها متوقف شده، روزانه ۲۰۰ میلیون تومان ضرر به واردکنندگان تحمیل می‌شود؛ چراکه در حال حاضر ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی وجود دارد که به دلیل تفسیر پلیس راهور، شماره‌گذاری نمی‌شوند. او اظهار داشت: تعدادی از واردکنندگان به دادگاههای ذی‌صلاح در خصوص این رفتار پلیس راهور شکایت کرده‌اند، چراکه آنها حقوق مکتسبه‌ای دارند و مطابق قانون، مسئولیت هر گونه ممنوعیت پیش روی شماره‌گذاری خودروها با دستگاه‌هایی همچون وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد یا سازمان حفاظت محیط‌زیست است. به نظر می‌رسد درباره موضوع برخورد با واردات خودرو نباید به دام اقدامات ظاهری بیفتیم و از طرف دیگر باید به نیاز بازار به این خودرو‌ها توجه کنیم و به دنبال ریشه یابی دلیل این واردات باشیم. افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی می‌تواند تمایل به خرید خودرو‌های خارجی را کم کند.

میزان واردات خودرو به ایران

آمار گمرک نشانگر این است که در نیمه اول امسال ۱۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که ارزش آن با احتساب قطعات منفصله، به یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۱۱ دلار می‌رسد. بر این اساس، برای واردات خوردو و قطعات منفصله در شش ماهه ابتدای امسال، چیزی حدود ۳۸ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۷۱ ریال هزینه شده است. خودروها و قطعات منفصله وارد شده از کشورهایی همچون هنگ‌کنگ، لهستان، گرجستان، کویت، کنیا، قطر، فرانسه، روسیه، عمان، عراق، صربستان، سوئد، ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، تایوان، تایلند، بلژیک، بلغارستان، برزیل، ایتالیا، امارات متحده عربی، آذربایجان، هند، هلند، نیوزلند، مجارستان، مالزی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، ارمنستان، اتریش، سوئیس، رومانی، پرتقال و یوگسلاوی بوده است. در فهرست خودروهای وارداتی به ایران، نام خودروهایی همچون بی. ام. دبلیو X۴، کیاسراتو، تویوتا کرولا، لکسوس، هیوندا النترا، کمری هیبریدی، کیا اپتیما، کیا اسپورتیج، کیا سورنتو، تویوتا رافور، هیوندایی توسان، هیوندایی سانتافه، تویوتا یاریس، بی. ام. دبلیو X۳، رنو داستر، رنو سفران، رنو فلوئنس، اکسنت، آئودی، بی. ام. دبلیو ۵۲۸I، تویوتا، بنز E۲۵۰ و... به چشم می‌خورد.

منبع : آرمان

[ منبع این خبر سایت صبحانه آنلاین می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال